مهمترین مؤلفه‌ها قبل از ارزیابی اسکلتی، عضلانی

ارزیابی اسکلتی، عضلانی توسط پزشک

مؤلفه‌های مهمی قبل از هر ارزیابی، تست تشخیص ناهنجاری‌های اسکلتی، عضلانی وجود دارند که اگر رعایت نشود امکان اینکه در طول ارزیابی و تمرین دچار خطا یا تأخیر در نتیجه‌گیری مطلوب شویم، وجود دارد.

بنابراین رعایت این موارد می‌تواند به‌سرعت بخشیدن روند بهبود یابی مراجع کمک شایانی بکند.

قبل از هر ارزیابی اسکلتی، عضلانی مراجع باید از سبک زندگی مراجع اطلاعات مناسبی را کسب کنید. این ارزیابی‌ها به شما کمک می‌کند انبوهی از اطلاعات مهم به دست آورید از جمله عادات روزمره مراجعین، الگوهای حرکتی روزانه، عاداتی که ممکن است بدن مراجع را در وضعیت‌های خطرناک قرار دهد و…

چگونگی دریافت اطلاعات مربوط به سبک زندگی مراجع

دریافت اطلاعات از مراجعه کننده برای ارزیابی

برای به دست آوردن این اطلاعات نیازمند سؤالاتی خواهید بود این سؤالات بهتر است به عنوان یک فرم در اختیار مراجع قرار بگیرد.

سؤالات موجود در فرم ارزیابی اسکلتی، عضلانی در موارد زیر طراحی شده‌اند:

شغل

دانستن شغل مراجع می‌تواند بینش خوبی را در اختیار متخصص تناسب‌اندام و ماساژیست قرار دهد تا با توانایی انجام حرکات و انواع الگوهای حرکتی که به طور مکرر در طول روز توسط مراجع انجام می‌شود آشنا شود.

نشستن طولانی‌مدت

ارزیابی برای افرادی که طولانی مدت می نشینند

 نشستن‌های طولانی‌مدت مراجع شما با عوارض جانبی و پیامدهای سلامتی در ارتباط است نرخ  بیماری‌های قلبی،  عروقی، سرطان، دیابت نوع ۲، چاقی، فشارخون بالا با کم‌تحرکی و نشستن‌های طولانی‌مدت افزایش می‌یابد. علاوه بر این افرادی که در طول روز بیشتر از حد می‌نشینند؛ مانند کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند به طور بالقوه مستعد کاش وضعیت مطلوب ستون فقرات و مشکلات قلبی، عروقی خواهند بود.

حرکات تکراری

ناهنجاری اسکلتی در افراد با کارهای تکراری

حرکات مکرر و دائمی که در طی فعالیت روزانه حین انجام کار صورت می‌گیرد می‌تواند منجر به اضافه‌بار در عضلات و مفاصل شده که خود باعث ایجاد ناهنجاری اسکلتی، آسیب، درد و اختلال عملکرد زنجیره سیستمی بدن انسان می‌شود مانند: افرادی که در طی فعالیت دست‌های خود را بالای سر قرار می‌دهند به‌عنوان‌مثال ورزشکاران، نقاش‌های ساختمانی و ……

کفش‌های مورداستفاده مراجع

پوشیدن کفش‌های نامناسب که استانداردهای لازم را ندارند؛ مانند کفش‌های پاشنه‌دار که برای مدت طولانی منجر به سفتی در عضلات ساق پا (دوقلو)، نعلی شده و می‌تواند باعث اختلالات حرکتی در مچ پا، زانو و لگن شود.

بلندکردن اجسام سنگین

اختلال اسکلتی عضلانی با بلند کردن اجسام سنگین

بلندکردن اجسام سنگین در هنگام فعالیت در حرفه و شغل مراجع منجر به اختلالات اسکلتی، عضلانی و آسیب‌های کمر (ستون فقرات) شود، این کار از طریق عدم تعادل عضلانی ایمبالانس عضلانی در سراسر زنجیره حرکتی انسان مشکلات جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کند.

استرس ذهنی

استرس ذهنی به تأثیر عاطفی غیرقابل‌مشاهده زندگی روزمره مراجع مرتبط می‌شود این استرس منجر به اضطراب و اختلال عملکرد الگوی تنفسی می‌شود و در نهایت باعث دفرمیتی وضعیتی، همچنین بیش‌فعالی عضلات تنفسی می‌گردد.

وجود شرایط خارج از حالت نرمال در رفتار

سلامت روانی می‌تواند به‌شدت بر انگیزه و سلامتی مراجع تأثیر بگذارد، اگر مراجع با علائم و نشانه‌های بیماری‌های ذهنی و روانی مراجعه کرد بسیار مهم است که متخصصان تناسب‌اندام مراجع را به متخصص پزشکی برای ارزیابی و درمان بیشتر معرفی کنند

مانند:

  • نگرانی بیش از حد
  • احساس غم و اندوه بیش از حد
  • مشکلات تمرکز یا تفکر آشفته
  • تحریک‌پذیری یا عصبانیت
  • اجتناب از فعالیت‌های اجتماعی با دوستان
  • تغییرات قابل‌توجه در عادات خواب
  • انرژی کم و پایین
  • تغییر در عادات غذایی
  • سوء مصرف مواد
  • فکرکردن یا صحبت‌ کردن در مورد خودکشی
  • ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزانه یا عدم تمایل به انجام آن

خواب و استراحت

خواب و استراحت کافی برای جلوگیری از اختلال اسکلتی، عضلانی

میزان ساعات و کیفیت خواب مراجع می‌تواند تأثیر شدیدی بر فیزیولوژیک و ریکاوری سلیکولوژیکال (بهبود روانی) پس از فعالیت بدنی بگذارد.

کمبود مدت یا کیفیت خواب اثر سراسری دارد و در نهایت منجر به خستگی و فرسودگی می‌شود.

خستگی و فرسودگی در نهایت می‌تواند منجر به وضعیت نامطلوب یک فرد مانند خم‌شدن به سمت جلو که به عنوان ناهنجاری‌های شانه گرد شده و سر به جلو تعریف می‌شوند شود.

این موقعیت تغییریافته پوسچر می‌تواند به تغییرات سینماتیکی در طول زمان بینجامد پیشنهاد می‌شود که بزرگسالان ۸ تا ۹ و نوجوانان ۸ تا ۱۰ ساعت در شب بخوابند.

تغذیه و هیدراتاسیون

ورزشکاران شرکت‌کننده در تمرینات شدید و طولانی‌ مدت نیاز به انرژی (سوخت) کافی برای حفظ سطح بالایی از عملکرد دارد. توصیه می‌شود که یک رژیم غذایی متعادل با صرف پروتئین کافی که با سطح فعالیت مطابقت داشته باشد استفاده شود.

این امر مهم است که افراد از شیوه‌های کاهش وزن شدید یا حذف مواد غذایی مؤثر اجتناب کنند.

گروه‌های غذایی که زیر مجموعه رژیم غذایی ورزشکاران قرار گرفته ممکن است با کمبود ریزمغذی‌های کافی برای حمایت از سلامتی مراجع باشد.

سرگرمی‌ها

سرگرمی‌ها به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که فرد ممکن است به طور منظم در آن‌ها شرکت کند؛ اما لزوماً ورزشی نیستند به‌عنوان‌مثال می‌توان به باغبانی در طبیعت، کار روی اتومبیل (مکانیکی)، مطالعه، تماشای تلویزیون و بازی‌های ویدئویی اشاره کرد.

مطالعه، تماشای تلویزیون، استفاده از تلفن همراه و بازی‌های ویدئویی همگی اغلب با وضعیت سر به جلو، شانه‌های گرد و پوسچر نامناسب همراه است.

این پوزیشن‌ها در طول زمان اگر اصلاح نشوند منجر به آسیب می‌شوند، بنابراین برای متخصص ورزش ارزیابی تمام فعالیت‌ها برای کاهش خطر حرکات جبرانی ثانویه و اضافه‌بار به بافت‌ها مهم است.

پیشینه پزشکی

فرم پیشینه پزشکی

دانستن پیشینه پزشکی ورزشکاران برای روند تمرین بسیار مهم است، در حالی که پرسشنامه آمادگی فعالیت بدنی اطلاعاتی در مورد مشکلات قلبی، تنفسی احتمالی در ورزش‌های پر خطر که ممکن است ایجاد شود را ارائه می‌دهد.

پیشینه پزشکی به‌سادگی برای اجرای فعالیت ورزشی به کار می‌رود. علاوه بر این متخصص تمرینات اصلاحی به اطلاعاتی پزشکی  در مورد ساختار و عملکرد فرد نیاز دارد؛ مانند مراجعات گذشته (روند درمان)، جراحی‌ها و شرایط مزمن که  می‌توان  به آن‌ها اشاره کرد.

صدمات گذشته (آسیب‌های قبلی)

پرس‌ و جو در مورد آسیب‌های گذشته یک فرد می‌تواند اختلالات احتمالی را روشن کند، در واقع یکی از بهترین راه‌های پیش‌بینی آسیب‌های آینده، اطلاع و آگاهی از آسیب‌های گذشته است.

این صدمات مانند آسیب‌های مچ پا، زانو، شانه و کمر هستند. هنگام ارزیابی افراد هرگونه آسیب قبلی باید در نظر گرفته شود؛ زیرا که عدم تعادل عضلانی (ایمبالانس) در طول زمان رخ خواهد داد مگر اینکه به‌خوبی مراقبت و درمان شود.

با این حال در بهترین حالت بیشتر افراد می‌توانند تنها نیمی از سابقه آسیب خود را به یاد بیاورند و اغلب فقط شدیدترین آن را به یاد دارند.

نتیجه‌گیری

قبل از هر گونه ارزیابی، تمرین و اعمال دست‌ورزی حتماً در مورد سبک زندگی مراجع خود اطلاعات کافی به دست آورید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا بهترین برنامه‌ریزی ممکن را برای ورزشکاران خود انتخاب کنید و روند بهبودی، پیشرفت را هموارتر سازید.

فرم زیر نمونه‌ای از سؤالات مربوط به سنجش فعالیت بدنی ورزشکار را نشان می‌دهد.

در مقاله بعدی ترجمه این فرم را مشاهده می کنید و بیشتر راجع به این فرم توضیح خواهم داد.

منبع:

NASM (national academy sport medicine) 2021

دیدگاهتان را بنویسید