سندروم متقاطع فوقانی

محصولات آموزشی

توضیحات

سندرم متقاطع فوقانی

در دهه 70 میلادی دکتر ولادیمیر یاندا سندرم هایی در بدن انسان شناسایی کرد موجب اختلالات مختلفی در سطوح مفصلی اندام فوقانی شده بود.

در این راستا سندرم‌های متقاطعی شناسایی شدند که در آن به‌صورت ضربدری یا کراس عضلات مرتبط با هم دچار ضعف و کوتاهی شده‌اند.

دکتر یاندا ابتدا متوجه ایمبالانس‌های عضلانی در نواحی اندام فوقانی شد.

ایمبالانس عضلانی

وضعیتی است که توسط استرس وضعیتی (اضافه‌بار)، حرکات تکراری، ضعف قدرت عضلات ناحیه عمقی میان تنه، ضعف کنترل عصبی، عضلانی، کم‌تحرکی و یا عدم بازگشت کامل بافت پس از فعالیت به حالت اولیه به وجود می‌آید.

 این ایمبالانس باعث استفاده بیش از حد و اعمال فشار نامناسب در مفاصل و تغییر در الگوهای حرکتی شده و باعث ایجاد مکرر میکرو تروما، اختلالات عملکردی و آسیب‌های مزمن می‌شود.

عوامل که ذکر شد در ایجاد ایمبالانس‌های عضلانی نقش دارند و اولین وضعیت‌هایی هستند که به سندرم‌های متقاطع ختم می‌شوند.

سندرم متقاطع فوقانی:

نوعی از درگیری سیستم عضلانی اسکلتی است که منجر می‌شود قسمت قدامی و فوقانی تنه کوتاه و تسهیل شوند و عضلات قسمت خلفی ضعیف گردند.

سندرم متقاطع فوقانی در ناحیه سر و شانه‌ها دیده می‌شود در این سندرم ایمبالانس عضلانی بین ثبات‌دهنده‌های تحتانی ضعیف کتف و فلکسورهای عمقی گردن با تراپزیوس فوقانی، لواتور اسکپولا و پکتورالیس های کوتاه و سفت شده وجود دارد.

همچنین این سندرم اغلب شامل وضعیت بدنی سر به جلو آمده، عضلات ساب اکسیپیتال، استرنوکلوویدو ماستویید، اسکالن ها و پکتورالیس مینور کوتاه شده می باشد.

غالباً این سندرم در افرادی که پشت میز می‌نشینند و اغلب اوقات به جلو خم شده‌اند دیده می‌شود. در طی تطابق وضعیتی ستون فقرات سینه‌ای دچار افزایش قوس می‌شوند، معمولاً وضعیت سر به جلو هم وجود دارد.

همچنین الویشن و پروترکشن شانه ها، بالی شدن کتف نیز شایع است. این وضعیت بدنی غیرطبیعی به اتصال گردنی جمجمه‌ای مهره‌های گردنی چهارم تا پنجم پشتی و شانه‌ها با توجه به تغییر حرکت در مفصل گلنوهمورال فشار بیش از حدی وارد می‌کند.

به علت تغییر محورهای حرکتی مفصل گلنوهمورال، عضلات لواتور اسکپولا و تراپزیوس فوقانی باید فعالیت بیشتری داشته باشند تا سر بازو را ثبات ببخشند و این همراه با افزایش فعالیت و فعالیت دائمی عضله سوپراسپایناتوس است که منجر به تخریب زودرس عضله می‌شود.

علائمی که معمولاً با سندرم‌ها همراه هستند عبارت‌اند  از:

  • سردردها،
  • درد در ناحیه توراسیک فوقانی (معمولاً به دلیل وجود نقاط ماشه‌ای در تراپزیوس فوقانی و لواتور اسکپولا است)

و سندرم‌های دیگری خواهد شد.

تغییر در عادات زندگی اولین راه برای از بین بردن سندرم متقاطع فوقانی و اصلاح تجهیزات کار مانند میز و صندلی در درمان این سندرم به همراه حرکات اصلاحی بسیار مؤثر هستند.

فصل اول - دروس دوره

سندروم متقاطع فوقانی (قسمت اول)

خصوصی
محتوای این درس فقط به خریداران نمایش داده میشود . برای دسترسی کامل به محتوای دوره آن را خریداری کنید.
سندروم متقاطع فوقانی (قسمت دوم)

خصوصی
محتوای این درس فقط به خریداران نمایش داده میشود . برای دسترسی کامل به محتوای دوره آن را خریداری کنید.
سندروم متقاطع فوقانی (قسمت اول)

خصوصی
محتوای این درس فقط به خریداران نمایش داده میشود . برای دسترسی کامل به محتوای دوره آن را خریداری کنید.

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.